Konttorikoneiden huolto – sanasto selkokielellä
Konttorikoneiden huolto voi kuulostaa joskus monimutkaiselta, koska siinä käytetään erikoistermejä. Tässä selkeitä selityksiä tärkeimmistä sanoista ja käsitteistä, joita konttorikoneiden huollossa usein kuulee.
1. Huolto
Laitteiden tarkastus ja korjaus. Huollossa varmistetaan, että koneet toimivat oikein ja korjataan tarvittaessa viat.
2. Ennakoiva huolto
Säännöllinen huolto ennen kuin laitteet rikkoutuvat. Tämä auttaa estämään suuria ongelmia ja toiminnan keskeytyksiä.
3. Varaosa
Osa, jolla korjataan rikkoutunut laite. Varaosia käytetään esimerkiksi rikkoutuneiden osien vaihtamiseen.
4. Tulostin
Laite, joka tekee paperille kopion tietokoneella olevasta tiedosta.
5. Monitoimilaite
Laite, joka yhdistää tulostimen, skannerin, kopiointikoneen ja usein myös faksin yhteen.
6. Skanneri
Laite, joka muuttaa paperilla olevan kuvan tai tekstin digitaaliseksi tiedostoksi.
7. Ajuri
Ohjelma, joka auttaa tietokonetta ja laitetta toimimaan yhdessä.
8. Päivitys
Laitteen tai ohjelman parannus, joka tehdään esimerkiksi lisäämällä uusia toimintoja tai korjaamalla virheitä.
9. Vika
Jokin osa tai toiminto, joka ei toimi oikein tai on rikki.
10. Käyttökatko
Aika, jolloin laite ei toimi ja se estää työnteon.